Waarom starten met een spaarsysteem in jouw winkel

De lokale winkelier dient zich te onderscheiden ten opzichten van de grote ketens en de digitale mogelijkheden. Dit doe je met je aanbod, branding en experience. Een spaarsysteem voor in jouw winkel kan helpen om dat laatste punt te versterken.

Het zal je niet zijn ontgaan dat veel grote bedrijven zijn gestart met een spaarsysteem. Denk aan de Praxis, McDonalds of de Hema. Dit wordt vaak gefaciliteerd met een mobiele app. Het is geen toeval dat veel grote bedrijven dit nu aanbieden. Zij zien een spaarsysteem als een middel waarmee zij loyaliteit kunnen stimuleren en om interessante data mee te kunnen verzamelen van hun klanten.

Het voordeel is dat vandaag de dag er veel mogelijkheden zijn om een soortgelijk spaarsysteem aan te bieden in jouw winkel. Klanten zijn het ondertussen gewend dat dit onderdeel is van hun shop ervaring en waarom zou jij niet hier jouw voordeel mee doen?

Voordelen van een spaarsysteem

Een spaarsysteem in jouw winkel biedt veel voordelen zolang je het maar laagdrempelig houdt voor zowel jijzelf als ondernemer als voor jouw klanten. Laagdrempelig houdt niet in dat je de bare minimum moet aanbieden. Dat werkt in het algemeen niet.

Maar zoals eerder aangegeven is dit ook niet meer nodig. Je hoeft zelf niet het wiel opnieuw uit te vinden en grote investeringen te doen om te starten met een spaarsysteem. Er zijn genoeg opties die dezelfde kwaliteit en ervaring kunnen bieden als de spaarsystemen van grote bedrijven.

De voordelen die deze oplossingen bieden zijn als volgt:

  • Stimuleer loyaliteit: Een spaarsysteem kun je gebruiken om jouw klanten het gevoel te geven dat zij extra gewaardeerd voelen wanneer zij aankopen bij jou doen. Dit zorgt voor extra betrokkenheid en helpt om jouw klanten minder vatbaar te laten zijn voor marketing acties van concurrenten. Uiteindelijk helpt dit om langere termijn relaties op te bouwen met jouw klanten.

 

  • Stimuleer aankopen: Klanten worden graag beloond. Iemand belonen triggert een gevoel waardoor iemand eerder geneigd is om de onderliggende actie te herhalen. In dit geval zijn dat aankopen. Een spaarsysteem zorgt ervoor dat klanten eerder geneigd zijn om meer af te nemen. Dit is natuurlijk goed voor jouw omzet!

 

  • Belicht producten: Het is altijd leuk om nieuwe producten of diensten te introduceren. Het is helemaal leuk als jouw klanten dit direct gaan afnemen. Toch merk je vaak dat klanten niet direct openstaan voor nieuwe dingen. Een spaarsysteem biedt de mogelijkheid om klanten te laten sparen voor, bijvoorbeeld, korting op dit nieuwe product of dienst waardoor de adoptie sneller gaat en klanten op termijn zonder korting het product gaan afnemen.

 

  • Verzamel klantgegevens: Een digitaal spaarsysteem helpt om op een eerlijke manier gegevens van jouw klant te verzamelen. Klanten vinden het niet erg om gegevens achter te laten wanneer zij hiervoor iets terugkrijgen. Sparen voor korting of gratis producten is een eerlijke deal om daarvoor een e-mailadres achter te laten. Deze gegevens kunnen dan door jou weer worden ingezet voor andere marketingdoeleinden zoals het versturen van een nieuwsbrief.

Urban Collect is het spaarsysteem voor jouw winkel

Urban Collect biedt jou de mogelijkheid om op een hele laagdrempelige manier een digitaal spaarsysteem op te zetten. Het enige wat je hoeft te doen is het afsluiten van een Urban Collect Business Licence. Hiermee krijg je toegang tot hele eenvoudige software waarmee je in een aantal stappen een eigen spaarsysteem kunt opbouwen.

Het belangrijkste is om goed na te denken over wat voor rewards (beloningen) jij wil aanbieden via jouw spaarprogramma en hoeveel punten klanten dienen te sparen om hiervoor in aanmerking te komen.

Het voordeel is dat je altijd alles nog kunt aanpassen dus maak het niet te moeilijk in het begin. Start bijvoorbeeld met maximaal 3 rewards.

In het kort dien je de volgende stappen te doorlopen:

  • Sluit een Urban Collect Business License af op urbancollect.nl
  • Maak een locatie aan op het platform
  • Maak rewards aan en bepaal hoeveel punten iemand dient te sparen om voor de rewards in aanmerking te komen
  • Download de Urban Collect Business app. Met deze app kun je de persoonlijke digitale klantenpas van jouw klanten scannen om punten en rewards uit te geven
  • Laat jouw klanten een account aanmaken op Urban Collect zodat zij hun eigen persoonlijke klantenpas ontvangen (binnen 30 seconden aangemaakt)
  • Scan na elke aankoop de persoonlijke QR-code van de klant om punten uit te geven
  • Indien de klant genoeg heeft gespaard voor een reward kun je de gespaarde punten laten verzilveren voor een reward

Een kind doet de was!

Een extra bijkomend voordeel van het Urban Collect spaarsysteem is dat jij van elke klant die deelneemt aan jouw spaarprogramma de klantgegevens (e-mailadres) ontvangt. Deze gegevens kun je vervolgens gebruiken om bijvoorbeeld je klanten te inspireren via mails.

Kortom, waar wacht je nog op? Indien je nog vragen hebt dan kun je ons altijd bereiken via [email protected]!

Meer
nieuws

Registreren

Registreer je nu vrijblijvend bij Urban Collect en download onze GRATIS app! Start met het verzamelen van credits en kom in aanmerking voor leuke rewards.