Klantenkaart voordelen voor jouw schoonheidssalon

Het aanbieden van een klantenkaart in jouw schoonheidssalon helpt om net dat beetje extra te bieden. Waarom is dat nodig zal je denken. Nou, het aantal schoonheidssalons in Nederland stijgt ontzettend snel. In 5 jaar tijd zijn er meer dan 6000 salons bijgekomen in Nederland (bron). Deze stijging zorgt voor gezonde concurrentie wat goed is voor de consument.

Als eigenaar zal je niet stil moeten zitten en is het gewenst om je marktpositie te versteken.

Een klantenkaart kan uitkomst bieden. Dit is een instrument wat je kunt gebruiken om de loyaliteit van jouw klantenbase te versterken. Hoe loyaler jouw klanten zijn hoe minder groot de kans is dat zij overstappen naar een andere salon. Tevens zullen zij ook veel minder vatbaar zijn voor activiteiten van concurrenten of nieuwsgierig zijn naar nieuwe salons.

Een klantenkaart is niet een Holy Grail

Loyaliteit stimuleren met behulp van een klantenkaart is zeker een goed idee. Wat wel belangrijk om te beseffen is, is dat de basis van jouw schoonheidssalon in orde moet zijn om de meerwaarde van een klantenkaart te realiseren. Zolang de kwaliteit van jouw dienstverlening niet on par, of beter is dan de rest van de markt zullen klanten nooit loyaal worden.

De klantervaring van jouw behandelingen en de sfeer die hangt in jouw salon is de basis. Daarna komen de producten en jouw professionele advies. Vervolgens zijn branding en ervaring van andere belangrijke aspecten om klanttevredenheid te stimuleren wat uiteindelijk leidt tot loyaliteit.

Wanneer je dit allemaal hebt afgevinkt is de volgende stap het bieden van een loyaliteitsprogramma in de vorm van een klantenkaart. Dit gaat je helpen om je algehele bedrijfsresultaat te verhogen naar een nieuw niveau.

Dit komt omdat een klantenkaart helpt met het volgende:

  • Het helpt bij het verzamelen van gegevens van jouw klanten. Deze gegevens zijn bijzonder waardevol. Je kunt ze gebruiken om nog meer inkomsten te genereren. Als je op een slimme manier e-mailadressen weet te verzamelen van jouw klanten dan kun je via nieuwsbrieven of andere berichten klanten enthousiasmeren en inspireren.

  • Daarnaast helpt het om klanten extra waardering te geven. Het is eigenlijk een mooie manier om klanten te bedanken voor hun aankopen en loyaliteit. Klanten die vaak langskomen en meerdere behandelingen afnemen verdienen wat extra’s en een klantenkaart helpt om dit transparant te maken.
Klantenkaart Salon Zacht
Klantenkaart The Art of Brows
  • Het biedt ook de kans om nieuwe behandelingen en/of producten onder de aandacht te brengen. Klanten zijn geneigd eerder nieuwe dingen te proberen wanneer zij hiervoor gespaard hebben. Dit helpt vervolgens om in de toekomst een x-sell of deep-sell te doen.

  • Je zult ook merken dat klanten die gebruik maken van jouw klantenkaart eerder geneigd zijn om jouw schoonheidssalon aan te bevelen aan anderen. Eigenlijk zorgt een klantenkaart voor gratis extra mond-op-mond reclame. Consumenten vinden het nou eenmaal leuk om cadeautjes te krijgen en zullen dit zeker delen met andere.

Digitaliseer jouw klantenkaart

Wat van cruciaal belang is om klanten te laten gebruik maken van jouw klantenkaart is dat het heel laagdrempelig is om deel te nemen en daarnaast dat de klantenkaart gebruiksvriendelijk is. Wanneer dit niet het geval is zal het eerder nadelen hebben dan voordelen. Klanten zullen de slechte ervaring namelijk associëren met jouw schoonheidssalon en dat is het laatste wat jij wil.

Een digitale klantenkaart biedt dan uitkomst. Dit is zowel voor jou als ondernemer als voor de klant een betere oplossing dan de oude fysieke variant. Het biedt namelijk veel meer opties en flexibiliteit voor de ondernemer en voor de consument is het gebruik een stuk vriendelijker. Daarnaast is de experience van een digitale klantenkaart een stuk beter.

De digitale variant maakt het mogelijk om klanten op een makkelijke manier hun voortgang bij te laten houden en om inzichtelijk te maken waar de klant uiteindelijk voor spaart. Dit heeft een positief effect op de effectiviteit van de klantenkaart.

Als ondernemen biedt het meer vrijheid om de klantenkaart aan te passen en via de digitale oplossing is het veel makkelijker om klantgegevens te verzamelen. De ouderwetse manier om een op fysiek een e-mailadres achter te laten is niet meer van deze tijd!

Urban Collect

Ben je geïnteresseerd in het introduceren van een digitale klantenkaart voor jouw schoonheidssalon? Kijk dan eens bij ons op de website. Er zijn al veel schoonheidssalons jou voor geweest.

Bepaal zelf de rewards waar klanten voor kunnen sparen en pas dit aan wanneer jij wil. Daarnaast verzamel je klantgegevens van elke deelnemer die je vervolgens kunt gebruiken voor andere commerciële doeleinden.

Dus start vandaag nog!

Meer
nieuws

Registreren

Registreer je nu vrijblijvend bij Urban Collect en download onze GRATIS app! Start met het verzamelen van credits en kom in aanmerking voor leuke rewards.