E-mail Marketing: 6 redenen te starten!

Het hoofdingrediënt van een succesvolle business is dat consumenten iets van jou willen kopen en dit blijven doen. De vraag is alleen hoe doe je dit. Hoe zorg je ervoor dat klanten jouw winkel bezoeken en een aankoop doen?

Vaak wordt deze vraag beantwoord met Marketing! Maar Marketing is veelte breed. Er zijn verschillende activiteiten die je kunt doen op zowel strategisch als tactisch niveau. Al deze verschillende opties kunnen ervoor zorgen dat je door het bomen het bos niet meer ziet.

Wat je in ieder geval moet overwegen is E-Mail Marketing!

E-Mail Marketing

Van alles wat je kunt doen is er 1 activiteit die voor elk bedrijf, groot of klein, hoog op de agenda staat, namelijk E-mail Marketing. Zelfs in 2021 was e-mail het kanaal met de hoogste return on investment (ROI).

Gezien deze hoger ROI zou je denken dat elk bedrijf hier druk mee bezig is. Opvallend is alleen dat lang niet alle bedrijven gebruik maken van dit effectieve middel. 66% van de bedrijven maakt frequent gebruik van E-mail Marketing. Een aanzienlijk deel, met name kleine bedrijven, hebben dit middel nog niet geadopteerd.

Genoeg redenen om te starten met E-mail Marketing

Er zijn tientallen redenen waarom je zou moeten starten met E-mail Marketing. De belangrijkste 6 hebben wij hieronder uiteengezet.

  • Iedereen gebruikt mail: Ongeveer de helft van de totale wereldbevolking maakt gebruikt van e-mail. Je kunt er dus makkelijk vanuit gaan dat al jouw klanten en mogelijke nieuwe klanten gebruik maken van e-mail.

 

  • Goed middel om klanten te informeren: Als je een redelijk e-mailbestand hebt opgebouwd kun je met 1 druk op de knop, op een vrij voordelige manier, klanten informeren over jouw producten en diensten. Je kunt klanten maandelijks op de hoogte houden via een nieuwsbrief of random een bericht uitsturen om klanten te triggeren.
  • Makkelijke call-to-action: Elke Marketing boodschap heeft een call-to-action. Dit kan van alles zijn; een review achterlaten, aanmelden voor je nieuwsbrief, je website bezoeken, een aankoop doen, etc.

In een mail is het heel makkelijk om call-to-actions toe te voegen aan een bericht in de vorm van buttons die opvallen ten opzichte van de tekst en visuals in jouw mail.

  • Zorgt voor extra aankopen: Als je punt 2 en 3 goed combineert is e-mail een middel wat makkelijk voor extra aankopen kan zorgen. Denk goed na over welke informatie je wil tonen en hoe deze informatie ervoor moet zorgen dat men doorklikt naar je website. Klanten die doorklikken zijn leads die in het algemeen makkelijk converteren.
  • Het is makkelijk meetbaar: Statistieken zijn belangrijk in Marketingland. Gelukkig geeft vrijwel elke e-mailservice inzicht in belangrijke KPI’s zoals het aantal opens, het aantal clicks, conversies, etc. Deze inzichten helpen om jouw inspanningen te kunnen beoordelen en te verbeteren.
  • Goedkoop: Dit punt is al eerder genoemd maar dit voordeel is belangrijk genoeg om nogmaals te benoemen. Je kunt een aanzienlijke groep klanten bereiken via e-mail zonder dat dit je ook maar iets kost. Als je dit vergelijkt met andere middelen dan is het echt een no brainer om meer tijd te besteden aan E-mail Marketing! (Mailchimp heeft zelf een gratis optie!)

Tot slot

Alle bovengenoemde voordelen zijn haalbaar en niet moeilijk om te implementeren. Wat belangrijk is, is dat je een duidelijk plan van aanpak uitwerkt voordat je start met het opzetten van een campagne. Daarnaast is doorzettingsvermogen en geduld belangrijk. Geef niet te snel op!

Duidelijk dus! Start zo snel mogelijk. Er is alleen nog één belangrijk onderwerp wat nog niet aanbod is gekomen maar wat van cruciaal belang is om te kunnen starten met E-mail Marketing. Hoe verzamel je e-mailadressen?

Dit is vaak een drempel die veel ondernemers niet overwinnen. Zij vinden het lastig om via eigen kanalen klanten te enthousiasmeren om hun e-mailadres achter te laten die vervolgens gebruikt mogen worden voor Marketing doeleinden.

Gelukkig hebben wij hier een ideale oplossing voor. Start je eigen loyaliteitsprogramma met Urban Collect en verzamel e-mailadressen van alle deelnemers die bij jou sparen. Dit zorgt ervoor dat jij binnen een mum van tijd een aanzienlijk adressenbestand kunt opbouwen die je kunt inzetten voor Marketing doeleinden.

Dus waar wacht je nog op? Sluit een business licence af via deze link en start vandaag nog met het opbouwen van jouw e-mailadressenbestand!

Meer
nieuws

Registreren

Registreer je nu vrijblijvend bij Urban Collect en download onze GRATIS app! Start met het verzamelen van credits en kom in aanmerking voor leuke rewards.