Spaarprogramma design
Je hebt eindelijk de stap gezet om een spaarprogramma op te zetten om loyaliteit te stimuleren. Een juiste stap in de juiste richting. Nu is alleen de vraag welke en wat voor soort rewards jij gaat opnemen in jouw spaarprogramma. Wat voor soort rewards zijn de moeite waard voor klanten om voor te sparen? Wat motiveert om vaker terug te komen en meer af te nemen?
Maak je niet al te druk. Het is geen rocket science om op leuke rewards te komen voor jouw spaarprogramma. Daarnaast kun je genoeg inspiratie opdoen door te kijken naar spaarprogramma’s van grote bedrijven (Check Lidl Plus).
Type rewards voor in een spaarprogramma
De rewards die jij gaat aanbieden in jouw spaarprogramma zijn van cruciaal belang om er een succes van te maken. De juiste rewards kunnen ervoor zorgen dat klanten extra gemotiveerd worden om hun best te doen om in aanmerking te komen voor de reward. Indien het doel is bereikt zorgt dit tevens voor een extra positief gevoel bij de klant.
Het makkelijkste is om een lijstje te maken op basis van de volgende categorieën:
- Korting: Korting kan eigenlijk niet ontbreken in jouw spaarprogramma. De klant gaat hier namelijk vanuit. Denk wel goed na waar je korting op gaat toepassen. Het meest interessant om korting op te geven zijn producten of diensten waar klanten behoeften aan hebben met hoge marges. In dit geval snij je jezelf niet in de vingers.
- Gratis cadeautjes: Dit kan van alles zijn. Kleine dingetjes die klanten gratis kunnen ontvangen of producten of diensten met aanzienlijke waarde waar de klant echt moeite voor moet doen om voor in aanmerking te komen. Dit zijn vaak de rewards in het spaarprogramma die een belangrijke rol spelen in het creëren van sterke klantloyaliteit.
- Experience gedreven: Dit zijn rewards die niet tastbaar zijn. Klanten kunnen bijvoorbeeld in aanmerking komen voor een speciaal soort service. Of denk aan toegang tot een bepaald event wat jij organiseert. De ervaring die de klant hierdoor beleeft zal sterk invloed hebben op het creëren van positieve associaties met jouw merk.
Rewards-Punten verhouding
Nu dat je de juiste rewards hebt bepaald voor jouw spaarprogramma is het de bedoeling om te bepalen wat een klant dient te sparen om voor elke reward in aanmerking te komen. Er zijn een aantal richtlijnen die je kunt aanhouden om dit te bepalen.
Zorg ervoor dat de eerste paar rewards niet al te moeilijk zijn om te behalen. Als de klant het gevoel heeft dat rewards onhaalbaar zijn zal de motivatie zeer beperkt zijn om deel te nemen aan het programma. Dit geldt het meest voor de eerste paar rewards.
De stappen tussen de rewards dienen niet al te groot te zijn. Dit kun je wel laten oplopen zodat er steeds meer moeite gedaan moet worden voor bijvoorbeeld de reward die de meeste waarde vertegenwoordigd. Door de klant het gevoel te geven dat het loont om nog door te sparen zal de klant verder door sparen. Hierdoor loopt het aantal gepaarde punten op. Dit verlaagd switch gedrag omdat klanten de gespaarde credits niet willen opgeven.
En als laatst is het belangrijk om in de gaten te houden wat de verhouding is tussen wat de kosten zijn per reward en wat de klant ervoor heeft moeten uitgeven om hiervoor in aanmerking te komen. Het is wellicht een open deur, maar het is niet verstandig om rewards op te nemen met hoge kosten waar een klant na 2 aankopen al voor in aanmerking kan komen.
Tot slot
Het bepalen van rewards is een zeer belangrijk onderdeel van het opzetten van een spaarprogramma. Neem hier de tijd voor. Het is namelijk niet handig om constant jouw spaarprogramma aan te passen. Maak een lijst en kijk hier na een week nog eens naar. Spar met mensen in jouw omgeving en bedenk voor elke reward minstens 1 alternatief. Je zult merken dat de lijst waar je mee starten niet de lijst is waar jij, jouw spaarprogramma mee start.
PS: Kijk eens ter inspiratie naar het spaarprogramma van Twiggy & James.