Klantenkaart gebruiken om loyaliteit te stimuleren? There is an app for that!
Spaarprogramma’s bestaan al heel lang. In de 18de eeuw gaven marktkooplui koperen muntjes aan klanten die later ingewisseld konden worden voor korting op nieuw aankopen. Toen al zagen ondernemers de toegevoegde waarde van een loyaliteitsprogramma.
Eigenlijk is er niet heel veel veranderd ten opzichte van toen. Veel ondernemers delen klantenkaarten uit waarmee consumenten stempeltjes kunnen verzamelen die later ingewisseld kunnen worden voor korting of gratis producten.
De geboorte van de digitale klantenkaart
Zeg nou zelf. Wie zit er nog te wachten op een stapel papieren klantenkaarten in je portemonnee. De ervaring is voor zowel de klant als voor de ondernemer niet om over naar huis te schrijven. De klant raakt de klantenkaart vaak kwijt en heeft geen idee wat de stempels aan waarde vertegenwoordigen. De ondernemer heeft 0 flexibiliteit met zijn spaarprogramma en zal niet of nauwelijks de positieve effecten hiervan kunnen meten.
Door de digitale mogelijkheden van vandaag de dag zijn de papieren klantenkaart ingehaald door de digitale variant. Dit is een uitkomst voor beide partijen. De digitale klantenkaart biedt namelijk veel voordelen voor zowel de klant als de ondernemer.
De voordelen van de digitale klantenkaart
- Gebruiksvriendelijk
De smartphone wordt ondertussen voor alles gebruikt en daarom is het ook logisch dat klantenkaarten, etc. ook gedigitaliseerd worden. De oude stempelkaart is echt geen optie meer. Klanten vinden het vervelend om meerdere papieren stempelkaarten bij zich te moeten houden. Vaak raken de klanten de kaarten kwijt en voelen zich niet echt betrokken bij het initiatief.
Uit onderzoek (onder 440 deelnemers van loyaliteitsprogramma’s) blijkt dat 97% actief betrokken is met het loyaliteitsprogramma als de informatie en voortgang van het programma direct beschikbaar is op de smartphone. Een hoge mate van betrokkenheid is van essentieel belang om van jouw spaarprogramma een succes te maken.
- Experience
De digitale omgeving biedt veel meer mogelijkheden om bijvoorbeeld sparen van punten een veel meer aansprekende ervaring te laten zijn. Via een app kunnen zij bijvoorbeeld duidelijker zien wat de beloning is waar zij voor sparen en hoeveel effort zij nog moeten doen om iets te behalen. Tevens is het makkelijker om de klant zo nu en dan te attenderen op het feit dat zij deelnemen aan het spaarprogramma en dat er nog maar een paar punten nodig zijn om in aanmerking te komen voor iets leuks!
- Flexibiliteit & creativiteit
De ouderwetse papieren klantenkaart is allesbehalve flexibel. Als je eenmaal de kaart had uitgeprint en uitgedeeld zat je vast aan keuzes die achteraf misschien niet handig waren. Het is vrijwel onbegonnen werk om nieuwe inzichten of ideeën door te voeren op de papieren variant.
Een digitale versie biedt daarentegen veel mogelijkheden om mee te spelen en te testen. Je kunt gemakkelijk jouw spaarprogramma uitbreiden of aanpassen wanneer gewenst.
- Verzamelen klantgegevens
Digitale klantenkaarten genereren data. Deze data kan eenvoudig worden opgeslagen en worden geanalyseerd. Dit kan inzichten opleveren waarmee jij jouw business verder kan laten groeien. Een bedrijf wat super veel data verzamelt met behulp van een digitale klantenkaart is Albert Heijn. Door de AH Bonuskaart weten zij precies wat hun klant koopt en wanneer.
- Duurzaamheid
Duurzaamheid is een trend die blijvend van aard is. Iedereen heeft er wel eens mee te maken en het is belangrijk dat iedereen steentje bijdraagt als het gaat om het verduurzamen van ons leven. Dit geldt natuurlijk ook voor ondernemers. Door marketingactiviteiten, zoals een klantenkaart, te digitaliseren zet je een stap in de juiste richting!
De mogelijkheden die digitale klantenkaarten bieden voor bedrijven om op een creatieve en innovatie manier een sterkere band op te bouwen met hun klanten zijn onbeperkt. Er zijn genoeg redenen om te beginnen of om over te stappen naar een digitale klantenkaart.
Ben jij opzoek naar een digitale oplossing? Sluit een Urban Collect business licence af en je bent ready to go!