Loyale klanten zijn belangrijk
Klantloyaliteit wordt ook wel gezien als de ‘holy grail’ van Marketing. Het houdt vrijwel elk bedrijf bezig. Een loyale klanten base wordt gezien als noodzakelijk om als bedrijf te kunnen overleven.
Het feit dat klantloyaliteit hoog op de agenda staat van bedrijven is dus niet gek. Het concurrentieveld waar veel bedrijven zich in bevinden is moordend. Voor de meeste sectoren geldt dat er een overvloed is aan aanbod. Dit is een luxe voor de consument maar voor de aanbieder wordt het hierdoor moeilijk om zichzelf te onderscheiden van de rest. Hoe zorg ik ervoor dat de klant voor mij kiest? En nog veel belangrijker, hoe zorg ik ervoor dat de klant voor mij blijft kiezen?
Indien je excelleert in het beantwoorden van de 2de vraag dan bezit je als bedrijf een significant concurrentievoordeel. Hierdoor creëer je namelijk een klantenbase die vaker terugkomt, welwillend tegenover extra aankopen staat en eerder geneigd is om jou aan te bevelen aan anderen.
Dit levert jou dus extra omzet op. Zowel nu als in de toekomst. Een loyale klantenbase vertegenwoordigd een toekomstige en duurzame cashflow. Naast extra omzet heeft het nog meer financiële voordelen, namelijk lagere kosten. Het behouden van een bestaande klant is namelijk een stuk goedkoper dan het aantrekken van nieuwe klanten. Uit onderzoek is gebleken dat het aantrekken van een nieuwe klant 5x duurder is dan het behouden van een bestaande klant!
Maar wat is klantloyaliteit nou eigenlijk precies?
Genoeg redenen dus om klantloyaliteit na te streven. Maar wat is klantloyaliteit nou eigenlijk precies?
Klantloyaliteit wordt vaak gedefinieerd als ‘De neiging van een consument om een bepaald product of dienst van een aanbieder te verkiezen boven de substituten die beschikbaar zijn op de markt’. Een belangrijke toevoeging die onderliggend aanwezig is in deze definitie is dat de voorkeur van de consument in deze vorm niet de meest rationale keuze hoeft te zijn. De klant wordt minder vatbaar voor het aanbod of communicatie van concurrenten ook als dit rationeel gezien een betere optie is.
Om succesvol te zijn moet je dus begrijpen hoe je klantloyaliteit kunt stimuleren. Waarom kiest jouw klant voor jou en niet voor een concurrent? Vaak is het bieden van hoge kwaliteit niet meer voldoende om klantloyaliteit te stimuleren. Persoonlijke discounts en deals helpen ook.
In de basis zorgt klantloyaliteit voor klantbehoud, extra aankopen, langer termijn relatie en een positieve houding ten opzichte van het bedrijf. Dit klinkt logisch en toegankelijk maar het is bijzonder lastig om dit te realiseren. Veel factoren hebben invloed op klantloyaliteit.
Wil je weten welke factoren dit precies zijn en welke middelen je kunt inzetten om klantloyaliteit na te streven lees dan de volgende blog!