Je hebt al de juiste stap gezet om een loyaliteitsprogramma op te zetten. Je ziet de waarde ervan in en je bent gemotiveerd om het maximale uit je programma te halen! Dit is de juiste spirit want het introduceren van een loyaliteitsprogramma is pas het begin. Een perfecte executie is nodig om er een succes van te maken.
Voor een loyaliteitsprogramma geldt hetzelfde als voor alles wat jij doet als ondernemer. Als je er geen tijd en effort insteekt wordt het niks. Zie het als een nieuw product of dienst die je hebt gelanceerd. Wanneer niemand ervan afweet dan zal je er geen commercieel voordeel van ervaren.
Je moet dus via verschillende middelen klanten informeren en proberen om zoveel mogelijk klanten te laten aanmelden!
Breng jouw loyaliteitsprogramma onder de aandacht
Het is dus van belang dat je jouw loyaliteitsprogramma onder de aandacht gaat brengen van bestaande en nieuwe klanten. Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Het alleen maar 1 keer laten vallen tijdens een verkoopgesprek is niet voldoende.
Gelukkig zijn er genoeg opties en middelen die jou kunnen helpen. Wij hebben een aantal handige tips hoe jij jouw programma beter kunt promoten op een rijtje gezet.
- Promoot via je website: Elk bedrijf heeft een website. Hopelijk zijn er ook maandelijks voldoende bezoekers die interesse tonen in jouw producten of dienstverlening. Deze traffic wil je ook op de hoogte brengen van het feit dat jij een loyaliteitsprogramma aanbiedt. Doe dit subtiel en laat op een aantal plekken vallen dat klanten zich gemakkelijk kunnen aanmelden.
- Je personeel zijn de ambassadeurs: Via deze weg zijn de meeste meters te maken. Het is van belang dat jouw personeel consistent en met veel enthousiasme klanten attenderen op het feit dat zij kunnen deelnemen aan een loyaliteitsprogramma. Indien jouw eigen personeel niet enthousiast is dan wordt het heel moeilijk om de klant zover te krijgen.
- Via Social Media: Heb je een trouwe achterban op Instagram of andere Social Media dan is dit ook een uitgelezen kans om klanten te informeren over jouw nieuw geïntroduceerde loyaliteitsprogramma. Dit is wat dat betreft laaghangend fruit. 1 post kan ervoor zorgen dat er gelijk een significant aantal extra deelnemers zijn waar te nemen.
- In-Store materiaal: Met behulp van In-Store materiaal kun je klanten helpen om makkelijk deel te nemen aan het loyaliteitsprogramma. Met een simpele QR-code kunnen klanten bijvoorbeeld zich direct aanmelden. Door dit proces zo laagdrempelig mogelijk te maken zal de adoptie van het programma onder klanten zo hoog mogelijk zijn.
- Zorg voor aantrekkelijke rewards: Uiteindelijk is de inhoud van jouw loyaliteitsprogramma bepalend of klanten het de moeite waard vinden om deel te blijven nemen. Hoe aantrekkelijker de rewards hoe hoger de kans is dat klanten moeite blijven doen maar ook dat zij eerder geneigd zijn om andere aan te sporen om deel te nemen! Check bijvoorbeeld de rewards van The Urbanisata!
Er leiden meer wegen naar Rome
Het goede nieuws is dat jij waarschijnlijk al bekend bent met onderstaande kanalen en tools. Je moet alleen nog deze middelen inzetten zoals je dit waarschijnlijk ook al doet voor andere zaken die jij onder de aandacht wil brengen.
Belangrijk is wel dat je niet 1 kanaal moet kiezen maar dat je alle bovenstaande punten tegelijkertijd inzet. Dit zorgt voor consistentie over de kanalen heen en daardoor zullen klanten vaker dan 1 keer geconfronteerd worden met jouw loyaliteitsprogramma.
Je zult merken wanneer jij de juiste combinatie vindt wat voor jou werkt dat het aantal aanmeldingen voor jouw loyaliteitsprogramma elke week stijgt.
Hopelijk vind jij deze tips bruikbaar en kun je ermee aan de slag. Indien er toch nog onduidelijkheden of vragen zijn kun je altijd contact opnemen met ons of raadpleeg andere bronnen zoals Loyaltyfacts!